Samen toast tekenen: een groep scholieren bezocht ons en dit is wat wij leerden


Scholieren over de vloer en daar zelf iets van leren? Ja, dat kan. Lees ons verslag van het bezoek dat zeven Havo 2-scholieren ons brachten. ‘Als je dertien of veertien jaar bent, dan heb je woorden als consultant, processen en implementatie nog nooit gehoord.’


Bijzonder bezoek! Onlangs verwelkomden we zeven Havo 2-scholieren bij ons op kantoor in Utrecht. Dat maken we niet elke dag mee.

Het zevental kwam langs in het kader van onze samenwerking met JINC. Deze stichting zet zich in voor kinderen die opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid en weinig rolmodellen.

jongerenbezoek.jpg

Via JINC maken de kinderen kennis met allerlei beroepen, ontdekken ze welk werk bij hun talenten past en leren ze solliciteren. Jaarlijks werkt JINC met meer dan 55.000 basisschool- en vmbo-leerlingen.

Enthousiast en nieuwsgierig

Wij zijn al flink wat jaren partner van JINC en we kunnen samenwerken met de stichting van harte aanbevelen. Elke keer is het weer erg gaaf om enthousiaste, nieuwsgierige jongeren over de vloer te hebben.

Omdat het leuk is iets voor een ander te doen. Maar ook omdat we zelf evengoed veel opsteken van hun ideeën en vragen.

Welkom

Ditmaal werden de jongeren verwelkomd door Alex van Leijden, die organisatieontwikkelaar is bij innergo.

Hij had een kort en creatief programma voorbereid, om de jongeren kennis te laten maken met de dagelijkse praktijk van ons advies- en implementatiewerk.

Appeltje-eitje

Alex: ‘Vooraf denk je natuurlijk appeltje-eitje. Maar stiekem is het nog best een uitdaging om goed aan een groep scholieren uit te leggen wat we nu precies doen.’

‘Als je dertien of veertien jaar bent, dan heb je woorden als consultant, processen en implementatie nog nooit gehoord. Gelukkig niet, zou ik willen zeggen.

Met een glimlach: ‘Maar dit betekende dus wel dat ik nog behoorlijk aan de slag moest om begrijpelijk te formuleren waarmee wij onze opdrachtgevers helpen.’

Goed voorbereid

Wat Alex positief verraste, was dat de jongeren zich goed hadden voorbereid.

‘Op mijn vraag wat ze al wisten van innergo, kwamen antwoorden over advies geven, helpen en nieuwe dingen introduceren. Dus daarmee kwamen ze al een eind in de goede richting.’

Werkvorm

Zoals hij dat ook vaak voor onze opdrachtgevers doet, had Alex voor de jongeren een speelse werkvorm voorbereid.

‘Hoe leuker het is om samen te werken, hoe groter de betrokkenheid en hoe beter de ideeën, is onze ervaring.’

‘Ik heb de groep daarom in tweeën opgedeeld. Iedere groep speelde een adviesbureau dat door een schooldirecteur gevraagd werd hoe te besparen op de jaarlijkse kosten.’

Overigens, met plezier samenwerken en samen bouwen aan de toekomst helpt ook om het draagvlak voor de resultaten te vergroten – normaal een belangrijk doel, maar in dit geval niet erg relevant.

Benieuwd

Voorafgaand was Alex erg benieuwd hoe het zou gaan. ‘Je kunt nog zoveel ervaring hebben met het ontwerpen van sessies, deze doelgroep is heel anders, dus het was lastig in te schatten wat goed zou werken.’

En wat bleek: ‘De creativiteit ging meteen vol aan. De ene groep bedacht een school zonder gebouw met lessen over overleven in de natuur. De andere groep nam afscheid van boeken en liet de kinderen voortaan op laptops werken.’

Meer ideeën

En zo kwamen er meer ideeën. Over het betrekken van ouders en het creatief omgaan met schoolreisjes, bijvoorbeeld.

Met als resultaat dat de werkvorm niet alleen voor de jongeren inspirerend was, maar ook voor  Alex zelf.

Ander vaatje

Alex: ’Als je aan het werk bent, dan word je continu omringd door professionals – mensen met veel verstand van zaken, maar ook mensen die vaak moeite hebben om uit een ander vaatje te tappen.’

‘Het was mooi om te zien hoe deze jongeren een vraagstuk fris en onbevangen tegemoet treden. Kennis en ervaring zijn vaak waardevol, maar soms heb je meer aan creatief denken.’

Klassieker

Aan het slot van het bezoek gooide Alex nog een klassieker in de groep: how to make toast.

‘Dat is elke keer weer een gouden werkvorm om een groep kennis te laten maken met processen.’

Toast tekenen

In deze oefening tekent iedereen een stappenplan voor het maken van toast en dat levert steevast zeer uiteenlopende tekeningen op.

Alex: ‘Dat zag je ook nu weer. Bijvoorbeeld bij de eerste stap. Eén tekening begon met een graanveld. Een andere in de supermarkt en er waren ook stappenplannen die begonnen in de keuken.’

Wijze les

Zo eindigde het bezoek van de jongeren met een wijze les: de totstandkoming van een resultaat wordt door iedereen anders beleefd en als je daarover in gesprek gaat is er geen goed of fout.

En dat is voor iedereen een waardevol inzicht – voor scholieren én ervaren professionals.