door
Martijn van der Weijden
4 juli 2017

De formule voor het ontwikkelen van een sterk team is zo’n beetje de heilige graal van onze tijd. Hele hordes onderzoekers breken zich het hoofd over die ene vraag: wat bepaalt hoe succesvol een team is? Elk bedrijf heeft een vermogen over voor het winnende elixer: het recept voor presterende teams.

Tijdgeest

Deze zoektocht past bij de tijdgeest. De wereld is transparant geworden en dat heeft het geloof in maakbaarheid een nieuwe impuls gegeven. De zoektocht naar magische recepten voor gegarandeerd resultaat is dan ook overal zichtbaar.

Gezonde voeding. Commercieel succes. Boeiend spreken. Verbindend leiderschap. Overal schieten de wetmatigheden en voorwaarden uit de grond. Ook – of juist – bij de minder zware onderwerpen: 5 oefeningen voor het ideale zomerlijf. En 7 must-haves voor op het strand.

Impuls

Vorig jaar gaf Google de zoektocht naar het recept voor een sterk team een nieuwe impuls. Het online zwaargewicht doet voortdurend onderzoek onder de ruim 50.000 medewerkers en uit alle data die dat oplevert, peurt het bedrijf regelmatig interessante inzichten.

Zo was het in 2016 ook: Google had ontdekt welke groepsnormen ervoor zorgen dat een team gaat excelleren. Het ging onder meer over betrouwbaarheid, betekenis en duidelijkheid.

Universeel recept

Meteen na publicatie van een artikel in de New York Times over de inzichten van Google barstte er online een waar pandemonium los. Denkmodellen, meningen en praktijkervaringen vlogen in het rond – en verstoorden de illusie van een universeel recept voor succes.

Voor ons was alle ophef eerder een bevestiging. Een bevestiging dat je de samenwerking binnen een team niet bevordert door er een checklist op los te laten.

Het gesprek aangaan, dat is wat telt. En dat gebeurt in een goed werkend team. Google stelde vast dat haar beste teams steunen op empathische persoonlijkheden en democratische samenwerkingsprincipes.

Bewustwording

Zoals de betekenis en waarde van de mythische verhalen over de heilige graal meer schuilt in de zoektocht dan in de graal zelf, zo gaat het op weg naar sterke teams zeker ook om bewustwording.

Het proces is een belangrijk deel van het resultaat.

Natuurlijk zijn er handige middelen om samenwerking te ondersteunen, maar hoe graag we het ook zouden willen, zoiets als samenwerken laat zich niet vastzetten in de systeemhoek. Daar doet geen tijdgeest wat aan.